Referências

AIELLO, Giorgia et al. A critical genealogy of the Getty Images Lean in collection: Researching the feminist politics of stock photography across representation, circulation and recontextualization. 2016. Disponível em: https://wiki.digitalmethods.net/Dmi/WinterSchool2016CriticalGenealogyGettyImagesLeanIn. Acessado em: out. 2019.

______. Taking stock: can news images be generic?. In: Digital methods initiative. 2017. Disponível em: https://wiki.digitalmethods.net/Dmi/TakingStock. Acessado em: out. 2019.

AKANJ, Michelle et al. Protest: the aesthetics of resistance. Zurich University of the Arts. Zurique: Lars Muller Publishers, 2018.

BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Difel, 1978.

BEIGUELMAN, Giselle. Arte pós-virtual: criação e agenciamento no tempo da internet das coisas e da próxima natureza. 2013. In: Cyber-arte-cultura: a trama das redes, Fernando Pessoa (org.), 146-175. Vitória/Rio de Janeiro: Museu Vale ES/ Suzy Muniz Produções, 2013.

______. As verdades dos deepfakes, 2020. Disponível em: https://revistazum.com.br/revista-zum-18/online/ Acessado em: jun. 2022.

 ______. Coronavida: pandemia, cidade e cultura urbana. São Paulo: Editora Escola da Cidade, 2021.

______. Espaços de subordinação e contestação nas redes sociais. Revista USP, São Paulo, n. 92, p. 20-31, dez. 2011 – fev. 2012.

______. Memória da amnésia: políticas do esquecimento. São Paulo: Edições SESC, 2019.

______. O passado e o futuro das imagens quebradas. In: Gambiológicos 2.0: a gambiarra nos tempos do digital. São Paulo: Org. Paulino, 2014. Disponível em:  www.gambiologia.net. Acessado em: abr: 2022.

______. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.

______. Sorria, você está sendo escaneado, 2020. Disponível em: https://revistazum.com.br/colunistas/sorria-voce-esta-sendo-escaneado/. Acessado em: jun. 2022.

BEIGUELMAN, Giselle; LA FERLA, Jorge (orgs). Nomadismos tecnológicos. São Paulo: Senac, 2011.

BEIGUELMAN, Giselle; PRATA, Didiana. A subjetividade da interpretação de imagens pelas Inteligências Artificiais. In: Inteligência artificial: avanços e tendências. Org. Cozman, Plonski, Neri. São Paulo: Editora do Instituto de Estudos Avançados, 2021.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Editora Zouk, 2012.

BENTES, Ivana. Economia narrativa: do midiativismo aos influenciadores digitais. In: BRAIGHI, Antônio Augusto; LESSA, Cláudio; CÂMARA, Marco Túlio (orgs.). Interfaces do midiativismo: do conceito à prática. Belo Horizonte: CEFET-MG, 2018. p. 151-169.

______. Em uma sociedade de múltiplas telas e imagens em movimento, o cinema resiste?, 2019. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/em-uma-sociedade-de-multiplas-telas-e-imagens-em-movimento-o-cinema-resiste. Acessado em: abr. 2022.

BOOKCHIN, Natalie. Mass Ornament. 2009. Disponível em: https://bookchin.net/projects/mass-ornament. Acessado em: mai. 2022.

BOURRIAUD, Nicolas. Radicante: por uma estética da globalização. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BOYLAN, Alexis. Visual culture. Cambridge: MIT Press, 2020.

BRAGA, Marcos; FARIAS, Priscila. Dez ensaios sobre memória gráfica. São Paulo: Blucher, 2018.

BRATTON, Benjamim. The stack: on software and sovereignty. Massachusetts: MIT Press, 2015.

BRUNO, Fernanda. Máquinas de ver, modos de ser: vigilância, tecnologia e subjetividade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2013.

BUCAILLE, Richard; PESEZ, Jean-Marie. Cultura material. In: Enciclopédia Einaudi. Lisboa: IN-CM, 1989. v. 16, Homo — Domesticação — Cultura Material, p. 11-47.

CALDAS, Paulo et al. (orgs). Dança em foco: ensaios contemporâneos de videodança. Editora Aeroplano, Rio de Janeiro, 2011.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

______. Communication power. Nova York: Oxford University Press, 2009.

CHUNG, Sougwen. Drawing operations. 2015 – em andamento. Disponível em: https://sougwen.com. Acessado em: jun. 2022.

CLARK, Lynn. Participants on the margins: #BlackLivesMatter and the role that shared artifacts of engagement played among minoritized political newcomers on Snapchat, Facebook, and Twitter. International Journal of Communication, n. 10. p. 235-253, 2016.

COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte. Da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.

CRAIG, James; BARTON, Bruce. Thirty centuries of graphic design: an illustrated survey. New York: Watson-Guptill, 1987.

CRARY, Jonathan. 24/7 capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

CRAWFORD, Kate; PAGLEN, Trevor. Excavating AI: the politics of training sets for machine learning. 2019. Disponível em: https://excavating.ai. Acessado em: mai. 2022.

DAWKINS, Richard. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

DEBORD, Guy. Théorie de la dérive. Internationale Situationniste. Paris, n. 2, 1958.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Editora Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs. In: Capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1996. v. 1.

DE SAUSSURE, Ferdinand. Curso de Lingüística Geral 30ª ed. São Paulo: Cultrix, 2002.

DIAMOND, Sara. Participation, flow, and the redistribution of authorship: the challenges of collaborative exchange and new media curatorial practice. In: Archives & museum informatics: museums and the web, 2005.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas: como levar o mundo nas costas. Disponível em: http://www.museoreinasofia.es. Acessado em: jan. 2016.

______. Imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. São Paulo: Editora Contraponto, 2013.

______. (Org.). Levantes. São Paulo: Edições Sesc, 2017.

______. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

DONDIS, Donis. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

DOS ANJOS, Moacir. O lamento das imagens. São Paulo: Catálogo da exposição homônima de Alfred Jaar no SESC Pompéia, 2021.

DUBOIS, Philippe. A imagem-memória ou a mise-en-film da fotografia no cinema autobiográfico moderno. Revista Laica – Laboratório de Investigação e Crítica Audiovisual da USP, v. 1, n. 1, 2012. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/publicacoes/laika/?p=37. Acessado em: mai. 2022.

ELWES, Jake. Zizi Drag. 2019 – em andamento. Disponível na página do artista @zizidrag, no Instagram. Acessado em: mar. 2022.

FABRE, Raphael. Carte Nationale d’Identité (CNI). 2017. Disponível em: https://www.raphaelfabre.com/#cni. Acessado em: mai. 2022.

FALCI, Carlos. Metadados e arquiteturas de memória em ambientes programáveis. In: Periódicos UFSC. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1807-9288.2012v8n2p148. Acessado em: mai. 2022.

FELINTO, Erick. A imagem espectral: Comunicação, Cinema e Fantasmagoria Tecnológica. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2008.

FLANAGAN, Mary. Play, participation and art: blurring the edges. In: LOVEJOY, Margot. et al. (org). Context providers: conditions of meaning in media arts. Bristol, UK/Chicago, EUA: Intellect, 2011.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa Preta. São Paulo: Editora Hucitec, 1985.

______. O mundo codificado. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

FONTCUBERTA, Joan. Por un manifiesto posfotográfico. In: La vanguardia, caderno cultura. 2011. Disponível em: http://www.lavanguardia.com/cultura/20110511/54152218372/por–un–manifiesto–posfotografico.html. Acessado em: nov. 2015.

GEAR, Lauren. When in nature, Google Lens does what the human brain can’t. 2018. In: https://www.wired.com/story/google-lens-does-what-the-human-brain-cant/. Acessado em: jun. 2018.

GELL, Alfred. Arte e agência. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

GELTNER, Jackub. Série Nets. 2015. Disponível em: http://www.geltner.cz. Acessado em: mai. 2022.

GLASER, Milton; ILIC, Mirko. The design of dissent. New York: Gotham Books, 2017.

GRAU, Oliver. Media Art Histories. Massachusetts: The MIT Press, 2010.

GRAU, Oliver; VEIGL, Thomas. Imagery in the 21st century. Massachusetts: The MIT Press, 2013.

GREENFIELD, Adam. Radical technologies: the design of everyday life. Londres: Verso, 2017.

GROS, Frèdèric. Desobedecer. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

GRUSIN, Richard. Mediação radical, máscaras da COVID e coletividades revolucionárias. In: ENSAIOS / IN VITRO: DOSSIÊ COVID-19. Lb 404 UFBA, 2020. Disponível em: http://www.lab404.ufba.br/mediacao-radical-mascaras-da-covid-e-coletividades-revolucionarias/. Acessado em: mai. 2022.

HAMBURGER, Esther. Guerra das imagens. In: Rapsódia n.12, 2018, p.25-44.

HARVEY, Adam. VFrame. 2018. Disponível em: https://vframe.io. Acessado em: mai. 2022. 

HARVEY, David. The crisis of planetary urbanization. 2013. Disponível em: https://post.moma.org. Acessado em: mai. 2022.

HOMEM DE MELLO, Chico. Gráfica da ação. In: SACCHETTA, Vladimir (org.). Os cartazes desta história. Instituto Vladimir Herzog, 2012.

HOMEM DE MELLO, Chico; RAMOS, Elaine (Orgs.). Linha do tempo do design gráfico no Brasil. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

ISENBERG, Tobias et al. Beyond pixels: illustration with vector graphics. In: academia.edu, University of Calgary. 2006.

JACKSON, Sarah; BAILEY, Moya; WELLES, Brooke. #Hashtagactivism: networks of race and gender justice. Cambridge: The MIT Press, 2020.

JACKSON, Shannon; MARINCOLA, Paula. In terms of performance. ARC-UC, Berkeley, 2016. Disponível em: http://intermsofperformance.site/Acessado em: jun. 2022.

JARDÍ, Enric. Pensar com Imagens. São Paulo: GG, 2014.

JULIER, Guy. From visual culture to design culture. In: Design Issues. v. 22, p. 64-76. 2006.

KAIMING, He et al. Deep residual learning for image recognition. In: IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR), 2016.

KIM, Been et al. Examples are not enough, learn to criticize!. In: 29th Conference on Neural Information Processing Systems (NIPS 2016), Barcelona, 2016.

KIRWIN, Armando; MAKOTO, Azuma. A life in flowers. 2019. Disponível em: https://headspacestudio.com/. Acessado em: jun. 2022.

KRIZHEVSKY, Alex et al. ImageNet classification with deep convolutional neural networks. In: Proceedings of the 25th International Conference on Neural Information Processing Systems, v. 1, 2012.

LAVOIE, Vincent. Photography and imaginaries of present time. In: LAVOIE, Vincent (org.). Le mois de la photo à Montreal 2003. Now. Images of Present Time. Montreal: Abc Art Books, 2003.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1990.

LECOUTRE, Adrian. et al. Recognizing art style automatically in painting with deep learning. JMLR: Workshop and Conference Proceedings 80. p. 1–17, 2017 ACML, 2017.

LEMOS, Andre. A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Editora Sulina, 2021. 

LOPES, Laís. Fotojornalismo como texto híbrido: perturbação de discursos hegemônicos por meio de temporalidades alternativas. In: Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 17, n. 1, p. 255-276, jan. – abr. 2014.

LOVEJOY, Margot. Digital Currents: Art in the Electronic Age. 3rd edition. Nova York: Routledge, 2004.

MACHADO, Arlindo. Arte e mídia. Galáxia nº 4. 2002. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/1289. Acessado em: mai. 2022. 

MAGALHÃES, Ana G. Considerações para uma análise histórico-crítica da catalogação de acervos artísticos. In: BEIGUELMAN, Giselle; MAGALHÃES, Ana G. In: Futuros possíveis: arte, museus e arquivos digitais. São Paulo: Peirópolis/Edusp, 2014, p. 34-45.

MALINI, Fabio. A Palavra e as coisas: como montar a sua lista de termos para coleta de dados em redes sociais. 2020. Disponível em: https://fabiomalini.medium.com/a-palavra-e-as-coisas-como-montar-a-sua-lista-de-termos-para-coleta-de-dados-em-redes-sociais-39ed3648ea4. Acessado em: mai. 2022.

MANOVICH, Lev. AI Aesthetics. Moscow: Strelka Press, 2018.

______. Can we think without categories?. In: Digital culture & society (DCS), v. 4, n. 1, p. 17-28, 2018.

______. Instagram and contemporary image. Disponível em: http://manovich.net/index.php/projects. Acessado em: jun. 2017.

______. The language of new media. Massachusetts: The MIT Press, 2001.

MCQUISTON, Liz. Graphic agitation: social, political graphics since the sixties. London: Phaidon Press, 1995.

______. Visual Impact: creative dissent in the 21st century. London: Phaidon Press, 2015.

 MARGOLIN, Victor. Problemas narrativos da história do design gráfico, 2014. In: A política do artificial: ensaios e estudos sobre design. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

______. Narrative problems of graphic design history. In: Visible language, 28:3. Chicago: University of Chicago Press, School of Art and Design, p. 233-243, 1994.

MARTINS, Patrícia; PONTES, Ana Paula; PRATA, Didiana. Parameters for documentation and digital strategies of communication for temporary art exhibitions in Brazilian museums. In: Digital humanities: how does design in today’s digital realm respond to what we need?. ICDHS 10+1, Barcelona, 2018.

MEGGS, Phlip; PURVIS, Alston. História do design gráfico. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

MENESES, Ulpiano. Fontes visuais, cultura visual, história visual: Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.

MENKAN, Rosa. Refuse to let the syntaxes of (a) history direct our futures. In: RUBINSTEIN, Daniel. Fragmentation of the photographic image in the digital age. Routledge, 2020.

MENOTTI, Gabriel. Inteligência artificial, racismo e misoginia na automatização da visão. 2019. Disponível em:https://revistazum.com.br/radar/inteligencia-artificial-racismo/. Acessado em: abr. 2022.

METAHAVEN. Captives of the cloud: part I. In: e-flux Journal, n. 37, 2012.

______. Captives of the cloud: part II. In: e-flux Journal, n. 38, 2012.

MINTZ, Andre; SILVA, Tarcizio. Interrogating vision APIS. In: Digital media winter institute 2019 smart data sprint: beyond visible engagement. 2019. Disponível em: https://smart.inovamedialab.org/smart-2019/project-reports/interrogating-vision-apis/. Acessado em: out. 2019.

MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. London: Routledge, 1999.

______. Global visual cultures. London: Pelican Books, 2009.

______. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003.

MORESCHI, Bruno. Outra 33ª Bienal de São Paulo. 2018. Disponível em: http://33.bienal.org.br/pt/. Acessado em: mai. 2022.

MÜLLER-POHLE, Andreas. Fotografia expandida, 1985. Disponível em: http://www.muellerpohle.net. Acessado em: jun. 2022.

NAVAS, Eduardo. Regenerative Culture. Norient Academic Online Journal. Disponível em: https://norient.com/tag/regenerative-culture. Acessado em: jun. 2020.

NÖTH, Winfried; SANTAELLA, Lucia. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.

OTTONI, Ana. Cidades desertas, florestas queimando: assistindo 2020 de nossas poltronas. Revista Ara, Grupo Museu/Patrimônio FAU-USP, n. 10, p. 302-318, 2021.

PAGLEN, Trevor. From apple to anomaly. Instalação para o Centro Cultural Barbican, Londres, 2019.

PÁL PELBART, Peter. Rizoma Temporal. São Paulo: Escola da Cidade, 2018.

PAUL, Christiane. Contextual networks: data identity and collective production. In: LOVEJOY, Margot et al. (org.). Context providers: conditions of meaning in media arts. Bristol,UK/Chicago, EUA: Intellect, 2011.

PEIRCE, Charles S. Semiótica. São Paulo: Editora Perspectiva, 1999.

PRATA, Didiana. Imageria e poéticas de representação da paisagem urbana nas redes. 2016. 220 p. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

PRATA, Didiana; COZMAN, Fabio; POLETTI, Gustavo. Using AI to classify Instagram’s dissident images. In: Proceedings of the 12th International Conference on Design History and Design Studies (ICDHS), Zagreb, 2020, p. 695-708.

QUARANTA, Domenico. Salvo pela cópia: webcolecionismo e preservação de obras de arte digital. In: BEIGUELMAN, Giselle; MAGALHÃES, Ana G. Futuros possíveis: arte, museus e arquivos digitais. São Paulo: Peirópolis/Edusp, 2014, p. 232-247.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.

______. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

______. O inconsciente estético. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROSSITER, Ned. Organized networks: media theory, creative labour, new institutions. Holanda: Architecture Institute, 2006.

RUBINSTEIN, Daniel. The new Paradigm. In: RUBINSTEIN, Daniel. Fragmentation of the photographic image in the digital age. Routledge, 2020

 SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SCHÄFFENER, Wolfgang. A revolução telefônica da imagem digital. In: BEIGUELMAN, Giselle; LA FERLA, Jorge. Nomadismos tecnológicos. São Paulo: Senac, 2011.

SILVA, Andrea. Memes, educação e cultura de compartilhamento nas redes sociais. Artefactum – Revista de estudos em linguagem e tecnologia, Rio de Janeiro, n. 2, 2018.

SILVA-JÚNIOR, Clécio Luiz. Apontamentos estéticos e políticos do midiativismo. In: BRAIGHI, Antônio Augusto; LESSA, Cláudio; CÂMARA, Marco Túlio (orgs.).

Interfaces do midiativismo: do conceito à prática. Belo Horizonte: CEFET-MG, 2018. p. 111-131.

STEYERL, Hito. In defense of the poor image. e-flux Journal, n. 10, 2009.

______. Proxy and politics. e-flux Journal, n. 60, 2014. Disponível em: http:// www.e-flux.com/journal/proxy-politics. Acessado em: mai. 2015.

TECHNOPOLITICS. Tracing Information Society. Catalogue, 2018.

This person does not exist, 2019. Disponível em: https://this-person-does-not-exist.com/en. Acessado em: mai. 2022. 

VAN ESSEN, Yael. From photographic representation to the “Photographic Genotype”. In: RUBINSTEIN, Daniel. Fragmentation of the photographic image in the digital age. Routledge, 2020.

VELAZQUÉZ, Fernando. Rituais da Complexidade #. 2021. Disponível em: https://www.zippergaleria.com.br/fernando/velazquez. Acessado em: mai. 2022.

VENÂNCIO, Sérgio. Estudos para enganar a visão de máquina I. 2020. Disponível em: https://sergiovenancio.art/works/eevm1.html. Acessado em: jun. 2022.

VESNA, Victoria. Database aesthetics: art in the age of information overflow. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007.

VICENTE, José Luis de. Armazenando o eu: sobre a produção social de dados. In: BEIGUELMAN, Giselle; MAGALHÃES, Ana G. Futuros possíveis: arte, museus e arquivos digitais. São Paulo: Peirópolis/Edusp, 2014, p. 288-301.

WRIGHT, Stephen (org). Dataesthetics: how to do things with data. Zagreb: Arkzin D.O.O., 2016.

ZER-AVIV, Mushon. The Turing Normalizing Machine. 2018. Disponível em: http://mushon.com/tnm/. Acessado em: fev. 2020.

ZUBOFF, Shoshana. The age of surveillance capitalism: the fight for a human future at the new frontier of power. London: Profile Books, 2019.

ZYLINSKA, Joanna. Nonhuman photography. Cambridge: MIT Press, 2017.